Cinema : ..' Στα Μαχαίρια '..

Σκηνοθέτης και σεναριογράφος με σπιρτόζικες ιδέες («Έγκλημα στο Κολέγιο», «Looper»), ο Ράιαν Τζόνσον έκανε πρόπερσι το μεγάλο χολιγουντιανό άλμα του, βγαίνοντας τελικά αλώβητος από τη φιλόδοξη αναμέτρησή του με τη «Star Wars» saga (έγραψε και σκηνοθέτησε τους «Τελευταίους Jedi»). Με νοσταλγικό βλέμμα προς το κινηματογραφικό παρελθόν, το οποίο εκσυγχρονίζει με μοντέρνα αφηγηματικά τρικ, επιστρέφει τώρα σε κάτι παλιό και δοκιμασμένο, που επιχειρεί να κάνει δικό του με τρόπο διασκεδαστικό. Στα αιωνόβια whodunit της Αγκάθα Κρίστι, στα οποία μια χούφτα χαρακτήρες συγκεντρώνονται σε έναν περιορισμένο χώρο εγκλήματος, όλοι είναι ύποπτοι μπροστά στα μάτια και ανίσχυροι απέναντι στις μεθόδους ενός οξυδερκούς ντετέκτιβ.


Μόνο που στα «Μαχαίρια» όλα δείχνουν πως ο θάνατος του διάσημου συγγραφέα βιβλίων μυστηρίου Χάρλαν Θρόμπεϊ, ο οποίος γιόρταζε το προηγούμενο βράδυ τα 85α γενέθλιά του με όλη την οικογένειά του, οφείλεται σε αυτοκτονία. Μία εβδομάδα μετά το συμβάν η αστυνομία μαζεύει στην ίδια έπαυλη όλους τους παρόντες για έναν τελευταίο γύρο ανακρίσεων, αυτήν τη φορά παρουσία του ιδιόρρυθμου ντετέκτιβ Μπενουά Μπλαν (άμεση αναφορά στον Βέλγο Ερκίλ Πουαρό). Εκείνος υποπτεύεται πως κάτι κρύβεται πίσω από τις συνθήκες θανάτου του δυναμικού πατριάρχη, ο οποίος είχε αποφασίσει να διευθετήσει οριστικά τις σχέσεις του με τα μέλη της οικογένειάς του. Κάτι που, όπως αποδεικνύεται από την πορεία της έρευνας, δεν άρεσε σε κανέναν από τους ενδιαφερομένους, εκτός φυσικά από την υπέργηρη μητέρα του και την αφοσιωμένη νοσοκόμα του Μάρτα.
Όλα τα κλισέ των βιβλίων και των ταινιών του είδους παρωδούνται εύστροφα από τον Τζόνσον, ο οποίος χειρίζεται αποτελεσματικά τόσο την αγωνιώδη πλοκή όσο και την αποδομητική σάτιρά της (οι αδερφοί Κοέν συναντούν το «Πρόσκληση σε Γεύμα Από Έναν Υποψήφιο Δολοφόνο»). Τοποθετεί εξαρχής τον θεατή στη θέση του ντετέκτιβ και τον κρατάει εκεί μέχρι το αποκαλυπτικό φινάλε, καθώς γρήγορα ανατρέπει τα πρώτα δεδομένα, χτίζει μια καινούργια θεωρία, που και αυτή με τη σειρά της θα αναποδογυριστεί στην εξέλιξη, ενώ ταυτόχρονα ζωντανεύει ένα μικρόκοσμο μισαλλοδοξίας, απληστίας, υποκρισίας και πλήρους αμοραλισμού – αυτόν της σύγχρονης Αμερικής.
Η σχέση του Χάρλαν με τη Μάρτα και η συμπεριφορά του Μπλαν είναι οι οδηγοί της σαφούς πολιτικοκοινωνικής αλληγορίας την οποία ο Τζόνσον φυτεύει εύστοχα (και καθόλου διακριτικά) στο κέντρο της χαριτωμένης φάρσας του, περιγράφοντας μια πραγματικότητα στην οποία όλοι (από «ακροδεξιά τρολ» έως «αριστερούς ακτιβιστές») αποδεικνύονται το ίδιο ηθικά έωλοι, εκμεταλλευτές μιας πλούσιας κληρονομιάς, που στην πραγματικότητα δεν τους ανήκει. Το δηλώνουν ξεκάθαρα τα τελευταία ουτοπικά και σαρκαστικά πλάνα της «νέας εποχής», η οποία μέσω της κούπας-σκήπτρο εξουσίας επαναφέρει τη ρομαντική «τάξη».


ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 130΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.
Share on Google Plus

About bratsolis@yahoo.gr

Είμαστε Καθημερινά μαζί σας και Θέλουμε την Κρίση, την Κριτική, την Συμβολή την Υπόδειξη και τη Συμμετοχή σας.Το Portal μας typospor.gr είναι Ανοικτό σε όλους σας."Συνεχίζουμε να συντονιζόμαστε μαζί σας."Με το Μεράκι,την Ορμή και την “Τρέλα” του 1998.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου